***
До вашої уваги пропонуємо мультфільми про російсько-українську війну та "Сирена - моя помічниця"
https://www.youtube.com/watch?v=b-PWrBu43tw
https://www.youtube.com/watch?v=wNVwcJ9rrjA
***
*****
*****
Фактори, які впливають на адаптаційний період.
Як показують педагогічні та методичні дослідженні, характер та тривалість адаптаційного періоду залежать від таких факторів, як:
вік дитини (найважче адаптується до
нових умов діти у віці 10-11 місяців до 2 років, після 2 років діти значно
легше пристосовуються до нових умов життя. Головне, щоб вік дитини не збігався з епікризними термінами: 1 рік 3 місяці,
1 рік 6 місяців, 1 рік 9 місяців, 2 роки, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6 місяців, 2
роки 9 місяців, 3 роки);
стан здоров’я
та рівень розвитку дитини (здорова, добре розвинена дитина значно легше переносить труднощі соціальної
адаптації);
індивідуальні
особливості дитини (значною мірою поведінка дитини залежить від тину нервової системи);
рівень
натренованості адаптаційних механізмів (діти, які до дитячого садка
неодноразова перебували в різних умовах життя, легше звикають до дитячого
садка);
досвід
спілкування з дорослими та ровесниками (уміння позитивно ставитися до
вимог дорослих та адекватно спілкуватися з іншими дітьми).
*****
«Становлення контактів новачка
з дорослими та однолітками»
Вступаючи в дошкільний заклад, перед малюком стоїть складне завдання - не лише увійти у спілкування з незнайомими дорослими, а й установити контакти з іншими однолітками. Перешкодою для встановлення позитивних контактів з однолітками в адаптаційний період є нестабільність емоційного настрою новачка. Інтерес до ровесників, прагнення увійти в контакт з ними і водночас відсутність вміння встановити змістовну взаємодію нерідко створює несприятливу емоційну атмосферу, викликає додаткові труднощі адаптаційного періоду.
З самого раннього віку потрібно ставити малюка в такі умови, щоб він жив, грався, ділився своїми радощами й горем з іншими дітьми.
Здатність до наслідування, емоційність маленької дитини, на думку вчених, створюють сприятливі умови для початкових етапів роботи з формування моральних якостей особистості. Надалі цей досвід позитивних взаємин стане основою складнішої соціальної поведінки в колективі.
З моменту надходження малюка в дитячий заклад і упродовж усього раннього дитинства потреба у спілкуванні з однолітками посідає незначне місце серед інших потреб (у предметних діях, у спілкуванні з дорослими). Дитина в цей віковий період ще не сприймає ровесника як партнера зі спілкування. А отже, провідна роль у спілкуванні дітей раннього віку належить дорослому.
Основними завданнями організації спілкування між дітьми раннього віку є формування в них потреби контактів з ровесниками як суб'єктами спілкування та тих засобів, за допомогою яких ці контакти здійснюються. Спілкування дітей у процесі спільної діяльності може стати змістовним, позитивно - емоційним лише завдяки систематичному керуванню з боку дорослого, створення їм необхідних умов.
Слід зазначити, що дитина в період адаптації повинна побачити у педагогах які поряд з нею добрих, завжди готових прийти на допомогу людей (як мама) і цікавих партнерів в іграх. Емоційне спілкування дитини з дорослим виникає на основі спільних дій, що супроводжуються посмішкою, інтонацією, проявом турботи до кожного малюка.
Разом з тим вихователь повинен привертати увагу дітей одне до одного, домагатись, щоб вони запам'ятали, як кого звуть, по можливості зверталися на ім'я одне до одного й до вихователя. Для цього слід використовувати ритуали вітання й прощання з кожною дитиною: «Ось, діти, і Таня прийшла. Доброго ранку, Тетянко! Давайте всі разом із нею привітаємось». Постійні повтори імен всіх дітей допомагають малюкам швидко запам'ятати, як кого звуть, а в грі (під керівництвом вихователя) сприяють виникненню перших контактів, особистісних й ігрових.
Велику увагу слід приділяти керівництву дитячою грою, показувати прості дії з іграшками, доступні сюжети, програвати їх. Поступово малюки починають повторювати ці дії вихователя, доповнювати, вносити зміни - виникають перші самостійні ігри. А дитина, яка може зайняти себе грою, має гарний настрій, не плаче, легше входить у контакт з іншими дітьми, спочатку повторюючи за ними ті чи інші ігрові дії, потім - спілкуючись уже поза грою.
Отже, цілеспрямована організація позитивно - емоційних контактів, формування уявлень щодо однолітка як про партнера в спілкуванні, поступове опанування засобами спілкування, викликає у дитини бажання взаємодіяти один з одним.
Таким чином, у групі встановлюється позитивний психологічний мікроклімат, який сприяє збереженню емоційної рівноваги як новачків, так і дітей, які пройшли адаптаційний період.
******
Рекомендації для батьків дитина яких вперше йде до дитячого садка
Сформуйте у себе позитивне ставлення до дитячого
садка, налаштуйте себе на те, що дитині тут буде добре, її буде доглянуто,
оточено увагою, вона отримує підтримку.
Уникайте будь-яких негативних розмов у сім'ї про
дитячий садок у присутності дитини, оскільки вони можуть сформувати у неї
негативне ставлення до відвідування дитячого садка.
Створіть спокійний, безконфліктний клімат у
сім'ї.
Заздалегідь потурбуйтеся про те, щоб розпорядок дня
дитини вдома був наближеним до розпорядку дня у дитячому садку (ранній підйом,
час денного сну, прийоми їжі, прогулянки).
Ознайомтеся з режимом харчування та меню у садку.
Навчайте дитину їсти неперетерті страви, пити з чашки,
привчайте тримати ложку.
4
Відучіть дитину від
підгузків. Дайте дитині до садка улюблену іграшку.
Учіть дитину впізнавати
свої речі: білизну, одяг, взуття і т.п.
4
Учіть гратися з
іграшками. Скажімо, ляльку можна годувати, колихати, гойдати; пірамідку -
збирати, розбирати.
Привчайте дитину після гри складати іграшки на місце.
Пограйтесь вдома у дитячий
садок з ляльками: погодуйте їх, почитайте казку, поведіть на прогулянку,
покладіть спати.
Виховуйте у дитини позитивний настрій та бажання
спілкуватися з іншими дітьми.
Тренуйте систему адаптаційних механізмів у дитини -
привчайте її до ситуацій, в яких потрібно змінювати форми поведінки.
Підготуйте для малюка
індивідуальні речі: взуття та одяг для групи, 2-3 комплекти змінної білизни та
інші необхідні речі.
Повідомте медичну сестру
про стан здоров'я малюка.
Проконтролюйте, аби
початок відвідування дитячого садка не збігався з епікризними термінами: 1 рік 3
місяці, 1 рік 6 місяців, 1 рік 9 місяців, 2роки, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6
місяців, 2 роки 9 місяців, 3 роки.
******
Адаптація дитини до дитячого садка
Цей процес триває в одних малюків довше, в інших -
швидше. Усе залежить від особливостей дитини..
Батьки
зверніть увагу на основні моменти:
1. Розкажіть дитині, що таке дитячий садок, навіщо туди ходять діти, чому
ви хочете, щоб малюк пішов туди. Відведіть його в садок, щоб він уявив,
що це таке.
2. Проходячи повз дитячий садок, з радістю нагадуйте дитині про те,
як йому пощастило – незабаром він зможе сюди ходити.
3. Поговоріть з дитиною, як з дорослим. Поясніть, що вона буде ходити в садок,
де багато дітей, з якими можна бавитися, і що там є багато нових і цікавих іграшок.
4. Розкажіть малюку, що дорослі, з якими він там зустрінеться, також будуть
гратися з ним, а також - співати й танцювати, читати книжки, розповідати казки
і завжди у всьому допоможуть.
5. Скажіть, що тепер вранці вся родина буде відправлятися на роботу: тато
– у свій офіс, мама – у свій, старший брат або сестра – до школи, а він – у
дитячий садок, а після роботи мама або тато прийдуть за ним і заберуть додому.
6. Познайомтеся з майбутнім вихователем, помічником вихователя.
Обов’язково залиште їм номери ваших контактних телефонів.
7. Детально розкажіть дитині про режим дитячого садка: що, як і в якій
послідовності, він буде там робити.
8. Поступово влаштовуйте режим дня дитини подібний до режиму у дитячому садку,
особливо якщо це стосується раннього вставання – не пізніше восьмої години
ранку. Після обіду ваш малюк повинен спати не менше однієї години або хоча б
полежати з книгою або з іграшкою. Підготуватися до сну слід не пізніше 21
години.
9. Корисно навчити користуватися горщиком. Постарайтеся навчити малюка
самостійно їсти ложкою і пити з чашки.
10. Поговоріть з дитиною про труднощі, які можуть виникнути у нього в дитячому
садку.
11. Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на її першу вимогу і
так, як вона хоче. Поясніть, що в групі буде багато дітей і іноді йому доведеться
почекати своєї черги.
12. Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них по імені,
просити, а не забирати іграшки, у свою чергу,
пропонувати іграшки іншим дітям.
13. Познайомтеся з іншими батьками та їхніми дітьми. Запитуйте його
думку про нових друзів.
14. Вводити дитину в нову ситуацію треба поступово. У перші дні побудьте з нею
якийсь час в дитячому садку, не йдіть відразу.
15. Коли ваша дитина вперше йде в садок, не забудьте дати йому з собою свою
іграшку: буде діяти на малюка заспокійливо, це для нього частинка дому.
16. На перших порах намагайтеся приділяти своїй дитині потрійну увагу вдома і
на прогулянках. Найголовніше – не бійтеся сліз дитини, адже вона поки не може
реагувати інакше! Багато мам не може стримати власних емоцій, коли дитина
плаче, однак краще їх не показувати або довірити татові відвести дитину в
садок.
17. Постарайтеся бути терплячими в період адаптації дитини до дитячого садочка,
не шкодуйте часу на емоційно-особистісне спілкування з дитиною, заохочуйте
відвідування дитячого садка дитиною. Пам’ятайте, що дитячий
садок – це перший крок у суспільство, імпульс до розвитку знань дитини про поведінку
в суспільстві.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.